y
  • Přeskoč na obsah
  • Přeskoč na levé menu
  • Přeskoč na horní menu
  • Co byste měli vědět

    Volejte zdarma 800 500 600
    Banner vyprodejslide kutilSlider smartfoldSlider hottube  

    OtazníkCo byste měli vědět o saunování, ale báli jste se zeptat

    Jak se správně saunovat?

    Příprava:

    Po svlečení a je nutné se důkladně osprchovat a umýt mýdlem. Je vhodné si umýt také vlasy. Následně je tělo možné osušit, není to však podmínkou.

    Saunování:

    Usedněte nebo si lehněte na některou z lavic, která vám nejlépe vyhovuje. Optimální teplota je pro každého individuální. Mějte na paměti, ža saunování má být v každé své fázi příjemným prožitkem! Při pocení je možné provádět další čínnosti jako třeba masírování, čímž se tělo prokrvuje. Polévejte kamna vodou doplněnou esencemi. Dobu saunování zvolte podle svých pocitů. V sauně Vám musí být opravdu příjemně.

    Ochlazování:

    je možné volit ze tří variant - sprcha, bazén nebo káď s vodou, pobyt venku na vzduchu.

    Po osušení je možno vykonat několik relaxačních protahovacích pohybů. Odpočiňte si a podle osobní potřeby doplňte tekutiny (alkohol se nedoporučuje). Potom vstupte opět do sauny.

    2.a 3. fáze saunování:

    Pro správný účel kvalitního saunování se snažte saunovací proces opakovat tolikrát, kolikrát Vám bude příjemné.

    Odpočinek:

    Po třetí fázi saunování si důkladně osprchujte tělo, umyjte si vlasy vodou a osušte se. Je možné použít vlasový kondicionér. Pro zajímavost doporučujeme přivonění k vlastní pokožce - budete překvapeni, jak krásně voní. Zahajte oddechový režim v odpočívárně nebo na pohodlném lehátku. Tělo si přikryjte prostěradlem. Odpočiňte si cca 30-60 min.

    Ošetření pokožky a následná relaxace:

    Ošetřete si vysušenou pokožku krémem nebo olejem. Dopřejte si klidnou chůzi na čerstvém vzduchu a poté relaxujte.

    Sauna nebo infrasauna?

    Je to čistě na Vás , zde je několik faktů:

    O léčebných a relaxačních účincích saunování není pochyb. Vždyť teplovzdušné lázně znal s nejvyšší pravděpodobností už pračlověk v mladší době kamenné. Známé jsou i římské lázně v Pompejích a vykopávky kamenných van v Řecku. Mohli je sice využívat jen ti nejvýznamnější představitelé společnosti, ale ani oni si nemohli vybírat. Oproti dnešní době totiž existoval jen jeden typ.


    Saunování má řadu pozitivních účinků. Dokáže stimulovat imunitu a zároveň na nás působí relaxačně, podobně jako třeba jóga. Lidé v sauně nikam nespěchají, mohou si tu v klidu popovídat, po zchlazení si jdou lehnout do odpočívárny. Řada z nich si tam najednou uvědomí, jak se jejich tělo i psychika uvolnily a zklidnily. To mívá vliv rovněž na lepší spánek.

    Základní rozdíl mezi finskou saunou a infrasaunou spočívá v principu výhřevu kabiny. Ve finské sauně to jsou saunová kamna, buďto elektrická nebo na dřevo. V infrasauně to je technologie v podobě infrazářičů, vytápějící prostor kabiny a hřející v přesné vlnové délce, díky které teplo přirozeně přímo vstřebává naše tělo. Každá sauna má své přednosti. Infrasauna je všeobecně lépe snášena a je přístupná i těm z nás, kteří si finskou saunu dopřát nemohou ze zdravotních důvodů. Pokud navíc přihlédneme k dnešním životním podmínkám, zapříčiňujícím řadu tzv. civilizačních chorob, sauna i  infrasauna jsou jednoznačně velkými pomocníky v boji proti nim. Působí jako podpůrný prostředek pro alergiky, astmatiky, kardiaky a při poruše pohybového systému Ideální jsou i  na regeneraci svalové hmoty pro aktivní sportovce. 


    Dalším rozdílem mezi oběma typy sauny je způsob ohřívání vašeho těla. V případě finské sauny se teplo ze saunových kamen šíří skrz vlhkost a vzduch. Takto ohřátý vzduch se pak šíří celou saunou a následně ohřívá vaši pokožku. U infrasauny je princip odlišný. Využívá se zde infračerveného záření, které je produkováno infračervenými zářiči v infrasauně. V tomto případě se okolní ovzduší ohřívá mnohem méně, a proto se vaše tělo při kontaktu s tímto infračerveným záření zahřívá více do podkoží a není prohříváno tělesné jádro. Oba typy sauny rozproudí krev v žilách a tělo zbaví škodlivin.

    Infrasauna

    Jedná se o speciální typ sauny. Infrasaunu představuje vyhřívací kabina, která je vybavena infrazářičemi a digitální řídicí jednotkou. Nechybí ani sedátka. Na regeneraci organismu se využívá terapeutický efekt infračerveného záření. Zářící teplo je jednoduše forma energie, zahřívající tělesa přímo, procesem zvaným konverze, a to bez zahřívání vzduchu, který je mezi nimi. V infrasauně se zahřívá naše tělo a posléze se potíme, což je z několika pohledů velice prospěšné. Použitím infračerveného záření se zahřívá vaše tělo a od vašeho těla následně okolní vzduch. Celkově je tak pobyt v infrasauně snesitelnější pro lidi, kteří už klasické sauny nesnesou. Okolní teplota je totiž přibližně 20°C nižší. Infračervené záření je vlastně vlnění s velmi nízkou frekvencí. Kvůli tomu není vidět. Obecně se infrasauny používají k různým léčebným kůrám, ale také samozřejmě ke všemu, kde pomáhá pocení.

    Infrasauna používá infračervené záření pro přímou penetraci lidských tkání, které proniká do několika mikrometrů až mm kůže, ale prohřívá jí až do hloubky zhruba 4 cm. Pracuje s teplotou vzduchu v rozmezí 30 - 60 ° C. Nižší teploty vzduchu jsou důležité pro lidi s vyšším kardiovaskulárním rizikem, protože vysoké teploty v saunách jsou pro ně nebezpečné.

    Infrakabiny se dají používat i s otevřenými dveřmi dokořán, pokud jediným požadovaným výsledkem je infračervená penetrace nebo pokud požadujeme svalové prohřátí (sportovní svalové předehřátí) bez dosažení výrazné potivosti, a to vše i v plném oblečení. Tento přístup může být používán před svalovým strečinkem, posilováním, běháním, před vystavením se nízkým teplotám a podobně.


    Finská sauna

    Představuje ji kabina vyrobená z odolného dřeva uvnitř s elektrickými kamny nebo kamny na dřevo, které fungují na bázi tělesa s přímým vytápěním a někdy navíc vybavené zvlhčovačem vzduchu. Součástí saunových kamen jsou kameny, které se polévají vodou. Slouží jako akumulační medium pro tepelnou energii. Poléváním kamenů vodou se zvyšuje vlhkost v sauně. Nechybí dřevěná lehátka zabudovaná v různých výškách, rohože, teploměr s vlhkoměrem a saunová světla s krytem a někdy další doplňky.

    Tělo reaguje na vysokou teplotu roztažením krevních cév v kůži (po saunování je někdy vidět zarudnutí kůže) a vylučováním potu. Tep krve se zvýší asi o 50 procent, zvýšený krevní tlak zásobuje potní kapiláry dostatkem materiálu a rozděluje teplo z kůže dovnitř těla. Vzhledem ke krevnímu tlaku způsobí změny krevního oběhu určitou úpravu nejprve na vyšší nebo nižší hodnotu. Ve fázi ochlazení se mají zvýšené teploty těla snížit opět na původní hodnoty. Přitom se znovu zvyšuje obsah kyslíku v krvi. V důsledku střídání studené koupele na kůži a teplého - saunováním se urychluje obnovení pružnosti cév v kůži. Když se pociťuje působení tepla fyzicky a psychicky jako uvolnění, pak aplikace ochlazení způsobí pocit osvěžení a vytvoří ve vegetativním nervovém systému a v důležitých nervových orgánech výkonné impulsy, které se mohou označit jako uklidňující stres. Všeobecně má sauna velmi prospěšné působení na tělesné orgány, systém krevního oběhu a hospodaření těla s vodou.  Zvyšuje se odplavování odpadových látek jako i připravenost organismu bránit se proti infekcím.  Velmi příznivým jevem je, že při pocení odejde z těla spousta škodlivých látek z kožních pórů. Pokud lijeme na horké kameny vodu (vhodnější je vždy teplá voda), vdechujeme páru, která zvlhčuje dýchací cesty a pomáhá jejich přirozenému čištění.

    Dalším velkým rozdílem je teplota, na kterou oba typy saun zvýší okolní vzduch. V případě finské sauny se totiž jedná o hodnoty kolem 75°C-90°C. Je to zejména kvůli tomu, aby se vzduch ohřál na dostatečnou teplotu a mohl tak efektivně ohřívat vaše tělo až do hloubky.